Osmanlı Devleti’nde Harp Sanayii (1861-1923) / Tophane-i Amire’de İmalat-ı Harbiye’ye
Ersoy Zengin ÜCRETSİZ İNDİRKitap Hakkında
Osmanlı İmparatorluğu'nun silah sanayi atılımları, Batı'daki çağdaş örnekler kadar verimli ve rekabetçi olamadı. Üretim tesisleri, dışarıdan getirilen silah ve mühimmat modellerini taklit etme yoluyla yerli üretimi hedefledi. Ne var ki, bir silahın kopyalanıp seri üretime geçmesi yıllar sürerken, bu süreçte teknoloji çoktan ilerlemiş, yeni ithalatlar kaçınılmaz hale gelmişti. 1870'lerde Snider tüfekleri Martini-Henry'ye, 1890'larda ise bunlar Mauser sistemine dönüştürüldü. Top, cephane ve barut üretiminde de benzer bir gecikme yaşandı; fabrikalarda üretilenler, daima bir adım geride kaldı.
Tophane-i Amire ve İmalat-ı Harbiye tesislerinde yerli üretim, devleti modern silah ihtiyacından kurtaramadı. Bu yüzden yüz binlerce tüfek ve milyonlarca fişek yurt dışından tedarik edildi. Ancak bu çabaları tümüyle başarısız bir girişim olarak görmek doğru olmaz. İthal teknolojiye bağımlılık, Osmanlı'nın kendi.