ABD Dış Politikasında Kıbrıs Açmazı
İlksoy Aslım ÜCRETSİZ İNDİRKitap Hakkında
Amerika Birleşik Devletleri, Kıbrıs meselesi 1950’lerin ortalarında uluslararası bir boyut kazanıncaya dek adaya yönelik belirgin bir politika geliştirme gereği duymadı. Sorun, Yunanistan’ın Birleşmiş Milletler gündemine taşımasıyla birlikte Washington, çözümün Londra ve Atina arasında kalmasını tercih etti. Ancak Türkiye’nin de sürece dahil olmasıyla birlikte, ABD, NATO müttefikleri olan üç ülkenin ortak çabasıyla sorunun halledilebileceği umudunu taşıdı. Stratejik açıdan Doğu Akdeniz’de kritik bir konuma sahip olan Kıbrıs, Sovyetler Birliği’nin bölgeden uzak tutulması için Batı kontrolünde kalmalıydı. Ada Birleşik Krallık’ın egemenliğinde olduğu sürece Washington için bir risk taşımıyordu. Eğer Kıbrıs bağımsızlığını kazanacaksa, bu süreç mutlaka Batılı güçlerin gözetiminde gerçekleşmeliydi. ABD, taraflar arasında arabuluculuk yapmaktan kaçındı; çünkü herhangi bir tarafı desteklemesi, diğerleri tarafından.